Ga terug naar de startpagina van de gebedstrijd website!
Ga terug naar de startpagina van deze site!

zaterdag 1 september 2007

Nederland, richt u tot de Heer

Cornelis Zandbergen, Bron: profetischnetwerkinternationaal

Toets alles en behoudt het goede. Laat Gods Geest u leiden. Toets in gehoorzaamheid, God zal zegenen wat waar is, bevestigen wat kan bestaan voor zijn aangezicht. Dat mijn woorden gezuiverd mogen worden door zijn Geest, gelouterd tot opbouw van velen. Hij zal u overtuigen van waarheid, zal licht laten schijnen in duisternis. Dat alles mag dienen voor de liefde, harten tot God mag richten...

"Wat zal ik zeggen over Nederland, waarmee het vergelijken? Het is als een palm zonder vruchten, ja als een bron zonder water, een valse oase van rust en vrede. Zie, God heeft gewacht, dat wij ons zouden bekeren, Hem weer zouden gaan zoeken. God kent de werken van onze voorvaderen, die Hem zochten. Nog steeds claimen wij zijn naam bij rechtsgeding en regeren. Maar ons hart is ver van Hem! Wat hebben wij voor op andere naties, durven wij ons aan Israël gelijk te stellen? Heeft God soms ons door het water geleid, de Noordzee voor ons gespleten? Hoe klein ons volk, nog kleiner ons geloof. Hoe klein had God ons moeten scheppen, om ons nederigheid te leren, hoe zwak om onze trots te laten wijken?God berouwt zich over Nederland, God walgt van haar werken. Hoe weinig goeds, hoe weinig geloof! Denken wij echt, dat God ons zegent, blij ben is met ons streven en begeren?Het trotse Nederland – gij waart u rechter over de wereld – uw oordeel komt op uw eigen hoofd neer. Het oordeel dat God brengt is de vrucht van onze handen.Aan allen die regeren. Hoe weinig barmhartigheid, hoe hard zijn uw handen! Hoe veel gaf God u, hoe lichtvaardig bent u daarmee omgesprongen. Uw licht dooft snel, uw vrede en glans vervaagt. God zal u zegenen, met oordeel en tucht, gesel zal voorafgaan aan barmhartigheid. Ons recht wankelt, omdat wij Hem niet kennen, onze macht verdwijnt, omdat wij Hem niet vrezen en eren.

Aan onze burgers, de groten en kleinen. Zelfgenoegzaamheid! Wie heeft ons ijverig genoemd, tolerant en vrij? God noem ons lui, hard en slavendrijvers. Wij zijn geen volk dat één is, maar een land van kleine vorsten, edelen en krijgsheren. Koninkrijk tegen koninkrijk, stad tegen stad, man tegen vrouw, ouder tegenover kind, tweestrijd is onze eer, trots onze afgod.Zal God ons roemen om onze idealen, onze afgoden bezingen? Waarom heeft God ons toegestaan de zee te bedwingen, ons land uit water gegeven om te wonen, om daar ons vergif uit te broeden?God moet zich dwingen tot geduld, om niet onze dwaasheid onder golven te doen laten verdwijnen. God bidt ons, geef Hem reden tot barmhartigheid, één excuus om ons te laten bestaan. Wie zullen ons missen, wij die de mond vol hebben van vreemde talen? Duits, Engels en Frans. Onze buren kennen ons, maar God kennen wij niet meer, God zoek onze liefde maar vindt slechts leegte.

Gij kerk, zijn kandelaar, waarom heeft God u niet weggeworpen, telkens weer geduld betoond, opnieuw uw wortels gevoed met melk, water en aarde? Zal God u maar roemen, omdat uw gastvrijheid zelfs satan bekend is, hij die in uw binnenkamers eet, onderdak vindt voor zijn vergif?Hoe krachteloos en zoutloos zijt gij geworden, een gedoofd licht, een vuurtoren zonder schijnsel. Hoe meent u anderen door de nacht te kunnen loodsen, die zelf in duisternis rondtast?U hebt waarheid tot leugen gemaakt en leugen tot waarheid. U bijt en vereet elkaar en dan moet God U zijn oogst toevertrouwen? Waar kan God verzamelen? Uw schuren zijn vochtig, wemelen van ratten en ongedierte. Wie zou God tot u durven leiden, onder uw hoede durven stellen?Zie, zijn oogst die rijp is, wacht om binnengehaald te worden. Maar waar zijn de arbeiders?U heeft veel rijkdom ontvangen, maar uw gaven veronachtzaamd. Zal God het niet aan een ander geven, zodat er vrucht komt? U beroemt u op uw wijsheid, uw kennis en geboden. U heeft de waarheid gebruikt om te heersen en verdelen, niet om te helen en te dienen. Uw ijver was niet voor Hem. Ja, indien iemand ijverde voor Hem, het werd hem belet. Weinig zijn de mensen van gehoorzaamheid, klein het aantal van hen die liefhebben.Ja, uw leerstellingen, uw vergaderingen, uw spreken vermoeit Hem. Gij meent de waarheid gediend te hebben? Zie, hier kom God met oordeel, de toets van uw werken, een tweesnijdend zwaard.Een derde deel zal waarheid zijn, een derde deel ijzer en leem. Een derde zal tot leugen verklaard worden. Staat er niet geschreven: onvolkomen is ons kennen, en onvolkomen ons profeteren?Nu dan, wat spijkert u uw huizen dicht en dekt de gaten toe met leem. Meent u het kwaad zo buiten te houden? Wie heeft gezegd: niet wat in mens komt, maar wat uit de mens komt, dat maakt hem onrein.Gij groten en kleinen, uw oordelen zijn vele. Laat ons spreken, met woorden als van God. Nu dan, indien Gij zijn adem bent en zijn Geest bezit, waar zijn dan de vruchten van goedheid, trouw, zachtmoedigheid, vrede, vreugde, geduld en zelfbeheersing? Waar is uw liefde? Vrede kent u niet en uw vreugde is een hol geluid, een cimbaal die verdooft en harten verhardt.

Zie, God komt, God snijdt, God verbrandt. Een deel zal God ontwortelen, een deel afhouwen, een deel zal God snoeien. En zijn vuur zal verteren en louteren. Men zal weten en erkennen, dat God de Heer in Nederland is.Nieuwe zaden plant God, oude gaarden snoeit God, indien zij vruchtbaar zijn. De as van velen zal de bodem van nieuw leven worden, velen zullen as met water te drinken krijgen.God komt met vuur, water en wind. God zal toornen, opdat Hij barmhartig kan zijn. God zal slaan, opdat Hij kan helen. God maakt af wat Hij begon. God is geen mens alleen, God bouwt zijn Rijk op oude muren. Nederland, wacht u voor de HEER. Hij zal niet oordelen over doop of ambt, noch over water en wijn, noch over gebruik of regel. Hij zal zich richten op de werken van ons hart en de vruchten ervan wegen. Wie knielt, zal leven. Wie meent te staan, zal vallen. Verootmoedigt u voor de HEER Moge zijn majesteit over ons komen."

2 opmerkingen:

Cornelis Zandbergen zei

Wij worden allen geroepen op Gods evangelie te verkondigen, niet alleen door woorden maar ook door onze daden. Ieder mag dit doen op een manier die bij hem/haar past. De mensen hebben behoefte aan echtheid en karakter, aan mensen die staan voor hun zaak. Ook verlangen velen naar oprechte liefde. Liefde en waarheid trekken samen op, ze kunnen niet zonder elkaar bestaan. Waarheid zonder liefde is hard en bot, bouwt niet op. Liefde zonder waarheid heeft geen basis en kan niet blijvend zijn, gebouwd op emoties zonder keuzes.
Wij kunnen niet iedereen aardig vinden, wel kunnen we kiezen om iedereen lief te hebben en het goede voor hen te zoeken.
Wij kunnen dat alleen als we dicht bij God leven, zodat wij leren hoe we de ander kunnen liefhebben en bij God brengen. Wij hebben als christenen het grote voorrecht mensen om ons heen te dienen met onze woorden en daden.
Denk niet, dat woorden geen kracht hebben. God schiep de wereld door woorden.
Daarom moeten wij op onze woorden letten en bidden om een geest van wijsheid, zachtmoedigheid, geduld en liefde. Voor wij spreken moeten we eerst iets anders leren.
Namelijk onze ogen te openen voor onze naaste, die naar het beeld van God geschapen is, geliefd door God die hen wil redden en helpen.
Ten tweede moeten wij eerst onze oren openen, voor Gods woorden in ons leven, om vervolgens te luisteren naar de noden van de mensen om ons heen.
Pas dan is het passend om ook te spreken, woorden van liefde, opbouwend en krachtig. Wij moeten de waarheid niet verbloemen, maar haar vriendelijk en beslist overbrengen. De waarheid maakt vrij, wij helpen elkaar niet door te vleien. Wij worden opgeroepen elkaar op de goede weg van de Herder te houden, maar wij allen volgen zijn stem, geleid door zijn Geest.
Dit alles moet in liefde gebeuren. Het koninkrijk van God draait immers om relaties.
Onze inspanning moet erop gericht zijn relaties te bouwen en te onderhouden. Wilt u vermanen, bedenk dan dat zonder relatie vermaning schadelijk zal zijn.
Zoek geen eenheid door gelijkgezinden op te zoeken, u bent een onderdeel van één lichaam. U mag geen voorkeur hebben voor het ene lid boven het andere, en nog minder elkaar zo behandelen. Behandel elkaar als familie en bloedverwanten. U kunt niet altijd vriendschap sluiten, wel elkaar blijven dienen en vriendelijk behandelen, zoek het goede voor elkaar.
U klaagt over anderen? Wees zelf een licht en een zout en laat u leiden door God en zijn liefde en wijsheid. Dan zult u scherp zien om ook anderen in liefde te vermanen en op te bouwen.
Weten we wel wat we geloven? Is iedereen om ons heen bekend met waar wij voor staan?
U hoeft niet te jammeren als u in veel opzichten een middelmatig, burgerlijk leven leidt. Dat is niet erg, koester geen gedachten hoger dan uw voegen. Iedereen kan vrucht dragen op een eenvoudige wijze, zonder spektakel.
Waarin wij niet middelmatig in mogen zijn is onze liefde en toewijding aan God en onze naaste. Ik geloof dat er een begin van zulke liefde bij ons aanwezig is. Laten wij dat in onszelf en elkaar aanwakkeren tot een heilig vuur. Wanneer u in vuur en vlam staat hoeft u niet bang te zijn, uw omgeving zal het zeker merken en gezegend worden. Wees niet verrast wanneer er weerstand zal komen.

Cornelis zei

Wees praktisch en nuchter in het dienen, zoek met grote inspanning en toewijding hoe u kunt bijdragen aan de gemeente en de naaste. Doe dit biddend, vertrouwend op God, want anders raakt u uitgeput.
Laat ook voor u bidden en bid ook voor anderen, want twee zijn méér dan één. Of bent u te trots of te bang om hulp te vragen? Denk u soms het alleen af te kunnen? Misschien gaat dat u goed af en zult u vervuld worden van hoogmoed. Of misschien lukt het u niet en raakt u neerslachtig.
Het evangelie moet nieuwe inhoud voor u krijgen, nieuwe bezieling. Wij worden door God geroepen als kinderen, maar worden geacht volwassen te worden. Sommigen van ons blijven zich echter kinderlijk gedragen. Gelukkig, God vergeeft ons van harte, nemen wij zijn correctie nederig aan?
Hij vraagt geen onmogelijke dingen van ons, enkel dat we inzetten wat Hij ons gegeven heeft, zijn gaven en talenten, waarmee we rijk gezegend zijn. Het potentieel is groot.
Jezus is niet alleen onze Verlosser maar ook onze Heer. Of is Hij dat alleen op zondagochtend? Spelen wij liever kerkje in plaats van kerk te ZIJN? Kerk te zijn op elke plek waar wij komen, op elk tijdstip, bij ieder persoonlijk.
Wij leven te weinig vanuit onze identiteit als christen, ons zout is smaakloos geworden, ons licht is bijna gedoofd. Maar de walmende vlaspit zal niet uitgedoofd worden.
God heeft ons niet verlaten, maar kan zijn werk niet bij ons doen door onze lauwheid. Hij houdt van ons maar zijn liefde zet ons niet in beweging. Wij consumeren en consumeren, maar produceren weinig.
Wanneer stappen wij uit onze comfortzone, uit ons veilige nestje en zijn we bereid vuile handen te krijgen? Mag christen-zijn ons iets kosten?
Nogmaals, God vraagt geen onmogelijke dingen van ons. Gewoon dat we aan de slag gaan met wat hij ons geeft: liefde, talenten en genade.
Nee, het zal niet makkelijk zijn. De kosten gaan voor de baat uit. Maar de vreugde die ons gegeven zal worden zal dat ruimschoots vergoeden. Wanneer wij ingeschakeld worden is dat een zegen voor de ander en voor onszelf.
Wordt wakker mensen, er is een nieuw begin. We gaan ontdekken wat Gods wil voor onze gemeente is en dat alleen al moet ons zeer hoopvol stemmen.

Ga terug naar de startpagina van de gebedstrijd website!
Ga terug naar de startpagina van deze site!